Iskašljaj ili sputum je ciljani uzorak za određivanje uzročnika bakterijske pneumonije samo pod uvjetom da se radi o ekspektoriranom sputumu. Kvaliteta iskašljaja određuje se mikroskopski na temelju odnosa epitelnih stanica i polimorfonukleara. Mikrobiološki laboratorij može nakon uvida u mikroskopski preparat odbaciti uzorak kao nezadovoljavajući uz zahtjev da se ponovi pretraga.

Kašljanje katkada stvara iskašljaj (sputum)―mješavinu sluzi, otpadnutih dijelova sluznice i stanica izbačenih iz pluća.

Kašalj može biti vrlo različit. Može biti izrazito neugodan, naročito ako su epizode kašljanja popraćene boli u prsištu, nestašicom daha ili neuobičajeno velikim količinama sputuma.

Povremeni kašalj nije uvijek razlog za uzbunu, no ako postane učestao i prati ga iskašljavanje, moguće da je u pitanju neka infekcija u gornjem ili donjem dijelu dišnog sustava, alergija, refluks, reakcija na lijekove i slično.

Akutni kašalj je onaj koji počinje naglo i traje manje od tri tjedna. Može biti popraćen povišenom temperaturom. Obično je uzrokovan infekcijom gornjega dišnog trakta – nosa i ždrijela. Prolazan je i ovisi o vrsti uzročnika infekcije. Kod virusnog uzročnika obično je suh i nadražajan, vrlo intenzivan, osobito noću, a ako je uzrok bakterijska infekcija, u početku je suh i nadražajan, a poslije se pojavljuje iskašljavanje oskudnijeg iskašljaja.

Boja iskašljaja nekad može pomoći u procjeni vrste bakterije, što može biti korisno u liječenju. Na primjer, primjese krvi u iskašljaju mogu biti znak tuberkuloze ili raka pluća. Kašalj kod kojeg se boja ispljuvka mijenja od bijele (koja je normalna) do žute ili zelene može upućivati na infekciju, mogući bronhitis ili upalu sinusa, a sluz ružičaste, žute ili boje hrđe, koju prate bolovi u prsima, glavoboljom, temperaturom i otežanim disanjem, može biti znak upale pluća. Subakutni kašalj traje od tri do osam tjedana, obično prati komplicirane infekcije dišnog sustava kao što su bakterijska upala sinusa, pogoršanje astme, kronične opstrukcijske bolesti pluća (KOPB) ili bronhiektaziju (deformacija dišnih cijevi). I alergijska upala sluznice dišnog sustava također je popraćena produljenim kašljem tijekom izlaganja okolišnim alergenima (pelud stabala, trava i korova). Posebna vrsta produljenoga kašlja je kašalj poput “laveža” povezan s infekcijom uzročnikom hripavca.

kronični kašalj traje dulje od osam tjedana, a najčešće je uzrokovan postnazalnim dripom, odnosno cijeđenjem kroz ždrijelo, astmom, KOPB-om, gastroezofagealnim refluksom (GERB) i kroničnom upalom deformiranih bronha ili nekim od kroničnih plućnih sindroma. Kod djece se najčešće pojavljuje kao simptom astme, zatim kod djece roditelja pušača, ali može biti povezan i sa zagađenjem okoliša. U manjem opsegu može biti uzrokovan karcinomom bronha, intersticijskom upalom pluća, sarkoidozom, popuštanjem lijevog srca i lijekovima za sniženje tlaka iz skupine ACE inhibitora.

Pušački kašalj nije znak zdravlja nego upale bronhalne sluznice koju uzrokuju štetni sastojci iz duhanskog dima. Svaki pušač koji kašlje ili pritom iskašljava trebao bi obaviti pulmološki pregled u svrhu ranog otkrivanja KOPB-a (kronične opstrukcijske bolesti pluća) ili raka pluća, što su najčešće plućne bolesti kod pušača.